L'equip de la "La Cotorra de la Vall" es reserva el dret a publicar o no les noticies o els comentaris rebuts si considera que són d'actualitat, aporten novetats o són punts de vista interessants i/o qualsevol dada, fet o circumstància que puga interessar en relació amb una noticia oferida. Els articles enviats i els d'opinió se signaran amb el nom real i domicili de l'autor, identificat amb fotocopia del DNI o equivalent. Si voleu fer-nos arribar qualsevol informació podeu usar el nostre correu electrònic: lacotorradelavall@gmail.com

PÀGINES LLEGIDES AHIR: 1.677
PÀGINES LLEGIDES EN AQUEST MES: 40.944

dilluns, 18 de maig del 2015

La recuperació del traçat del "trenet" com a via verda pot ser realitat l'any que ve

Estació de Tavernes

La recuperació com a via verda de l'antic traçat del «trenet» entre Carcaixent i Tavernes pot ser realitat l'any que ve si s'acompleixen les previsions anunciades pel subdirector general de Foment del Desenvolupament del Medi Rural, Antonio Flores i el Ministeri de Medi Ambient declara el projecte d'interés general i finançament prioritària. 

Les mancomunitats de la Ribera Alta i la Safor-Valldigna van presentar el projecte per recuperar el traçat que uneix les dues comarques.
L'alcalde de Tavernes, Jordi Joan, va participar en les reunions celebrades el març del 2012 en la Mancomunitat de la Safor, per impulsar el projecte de recuperació que anava a implicar el govern de l'Estat, les Mancomunitats i municipis afectats, entre ells Tavernes. 

L'alcalde després de les reunions va valorar positivament el projecte "perquè servirà per recuperar una part de la història de Tavernes en adequar el tram per on circulava el tren al nostre terme". Al mateix temps, Jordi Joan recordava que s'activaria l'oferta turística amb la promoció del cicle turisme, el turisme de naturalesa i el turisme d'interior, sense oblidar que la ruta comunica centres d'atractiu turístic com l'Albufera, la Safor, la Vega del Xúquer, els enclavaments costaners de sol i platja i la ruta dels Monestirs. 

Tal com ací en La Cotorra vam publicar en agost del 2013, el projecte tenia una previsió de 558.000 euros en els pressupostos del Ministeri de Medi Ambient per iniciar els treballs aquell anys, però la Conselleria d’Infraestructures va deixar el projecte de banda per impulsar una via pecuària a Vilamarxant. 

En aquell any la cosa anava endavant i fins i tot representants del ministeri van visitar la zona uns mesos abans i van incloure el projecte dins del programa Camins Naturals, i fins i tot es va acordar que el primer tram a recondicionar seria de l’estació de la Barraca d’Aigües Vives al Baixador de Benifairó, cosa que sembla l'any que ve serà igual. 

Traçat del trenet

Un poc d'història i dades sobre el projecte de Via Verda 

L'anomenat "trenet", la línia de tren Carcaixen-Dénia és el traçat de via estreta més antic de la península. L’origen es remonta a 1860 amb un trajecte de tracció animal que seria adquirit per la família Trenor per a ferrocarrill a vapor. El nou servei començà a funcionar el 28 de novembre de 1881 i fou adquirit pel Marqués de Campo. L’onze de juliol de 1969 es tancà el tram Carcaixent- Gandia i l’onze de febrer de 1974 va tindre lloc el tancament definitiu amb la supressió del tram fins a Dénia i els terrenys passaren a formar part del Patrimoni de l’Estat. 

El projecte de Via Verda es troba dins del programa del Ministeri de Medi ambient de Camins Naturals i abasta des de l'antiga estació del tren a Carcaixent fins a l'estació de Renfe de Tavernes, amb execució en diverses fases. 

Es reconvertiria l'antic traçat del ferrocarril per a senderisme i bici turisme amb els objectius fonamentals de comunicar la costa i l'interior, a través d'un territori d'alt valor paisatgístic. La rehabilitació del traçat implica la protecció del paisatge, augmentar la visibilitat i afavorir la presa de consciència sobre el seu gran valor. 
Baixador de Benifairó, nomenat Valldigna

Trams previstos. 
 
Tram urbà de Carcaixent; de Carcaixent a la Barraca d'Aigües Vives (8,2 km); de la Barraca d'Aigües Vives al Baixador de Benifairó (7,5 km), del Baixador de Benifairó a l'inici urbà de Tavernes (5 km) i des del final del casc urbà de Tavernes fins a l'estació Renfe Tavernes (6,3 km). Com a trams complementaris es contempla la unió de l'Estació Renfe d'Alzira amb el final del casc urbà de Carcaixent (5 km) i la connexió de l'estació de Tavernes amb la platja de Tavernes (3,9 km), trams que potencien el servei i enriqueixen el projecte.
-